system edukacji

I did some investigation into the derivation of the American public education system and found out that it was based on the Prussian model. The Prussians produced a universal education system in the late 1800s because they were afraid they were losing military superiority and they wanted to produce a cadre of mindless, obedient soldiers. That was expressly the purpose. Then that model was adopted by prototypical fascists in the U.S., again in the late 1800s, before Mussolini and all of that time. Corporate types mostly who wanted to produce cadres of obedient workers. That’s why the desks are in rows, that’s why there’s factory bells, and that’s why it’s top-down leadership. What was really stunning about that wasn’t only that it was the model, but it’s worse than that. The people who built the schools were consciously aiming at eradicating the will of the students who were part of the system because they wanted them to be obedient.

Zbadałem pochodzenie amerykańskiego systemu edukacji publicznej i odkryłem, że był on oparty na pruskim modelu. Prusowie stworzyli uniwersalny system edukacji pod koniec XIX wieku, ponieważ obawiali się, że tracą przewagę militarną i chcieli wyprodukować kadrę bezmyślnych, posłusznych żołnierzy. To był wyraźnie ich cel. Następnie ten model został przyjęty przez prototypowych faszystów w USA, również pod koniec XIX wieku, przed Mussolinim i tym podobnymi czasami. Przeważnie byli to ludzie z kręgów korporacyjnych, którzy chcieli wyprodukować kadrę posłusznych pracowników. Dlatego ławki są w rzędach, dlatego są dzwonki jak w fabryce, i dlatego jest to przywództwo odgórne. To, co było naprawdę szokujące, to nie tylko to, że taki był model, ale jest jeszcze gorzej. Ludzie, którzy budowali szkoły, świadomie dążyli do wyeliminowania woli uczniów, którzy byli częścią systemu, ponieważ chcieli, aby byli posłuszni.

Posted in nauka and tagged , , .

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *